אייקון יצירת קשר צור
קשר

 

call-icon

לשירותך תמיד!

אנכנו מזמינים אתכם להשאיר פרטים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בזמן הקרוב





מאמרים מקצועיים

משימות בתהליך הפרישה

כשאנו פורשים מעבודה יש מספר פעולות שחשוב לבצע. תהליך הפרישה והעבודה מול הגורמים השונים מייצר בלבול רב וחוסר שקט שאותו ננסה להפיג במאמר זה.

לפניכם מדריך קצר אשר אמור להתוות את המשימות בתהליך הפרישה.


1 | היערכות לקבלת קצבה

כמה חודשים לקראת הפרישה, יש ליצור קשר עם הגורם המיועד לתשלום קצבת הזקנה בין אם מדובר במעסיק (במקרים של פנסיה תקציבית), בקרן פנסיה (ותיקה או חדשה) או ביטוח מנהלים במטרה לברר את הזכויות והחובות שלנו.

יש להתחיל לברר מהי הקצבה אותה אנו עתידים לפגוש, אם יש אפשרויות לקבלת קצבה חלקית במידה ורלוונטי, אלטרנטיבות שונות מבחינת מסלולי השקעות ו/או מסלולי הורשה.

בנוסף יש לברר מהם המסמכים אותם אנו נדרשים למלא ואיזה אישורים יש להביא לחברה על מנת שבמועד פרישתנו הכל יהיה מסודר.


2 | הכנת טופס 161 בידי המעסיק (הודעת המעביד על סיום עבודה)

המעסיק יציין על הטופס את פרטי תקופת העסקה לרבות משך זמן העבודה (כולל התייחסות לחלקיות משרה וחל"ט), שכר אחרון והמענקים השונים אשר משולמים לעובד עקב פרישתו.

בנוגע למענקים אשר משולמים באמצעות חברות הביטוח ו/או בתי השקעות על המעסיק להסתייע ב"טופס עזר ל- 161" מחברת הביטוח ו/או בית ההשקעות.

  1. על המעסיק לשגר את הטופס לידי מס הכנסה יחד עם העתק לעובד.

במקביל על העובד להמשיך תהליך מול מס הכנסה בעצמו.


3 | הכנת טופס 161 א' בידי העובד (הודעת העובד על סיום עבודה)

העובד ימלא טופס 161 א' לפי רצונו. לאחר מכן ייגש למס הכנסה בשביל להודיע על אופן ההתחשבנות המבוקש בגין המענקים שנצברו לטובתו.

בטופס זה העובד יתייחס כיצד הוא מעוניין להתנהל עם כל המענקים השונים ובאם הוא מעוניין לקבל כספי פיצויים בפטור ממס ו/או להחיל עליהם רצף פיצויים ו/או רצף קצבה בשילובים כאלה או אחרים.

פקיד השומה ישיב לעובד שרשם לפניו את פרישתו וינפיק הנחיות למשלמים השונים. יש להעביר הנחיות אלו לכל משלם בנפרד.


4 | הכנת טופס 116 ג' בידי העובד (בקשה לפריסת מס)

במידה וישנו מענק חייב במס, כזה שיש תועלת כלכלית בבקשה לפריסת מס, על העובד למלא טופס זה, בבקשה לפריסת התשלום החייב לשנים קדימה ו/או אחורה.

בנוסף למענק פיצויים חייב, ניתן לבקש לפרוס גם סכומים הנובעים מהיוון קצבה ו/או הפרשי שכר ו/או פדיון ימי חופשה, כאשר לכל אחד כללים שונים.

בביצוע פריסת מס יש להיעזר באיש מקצוע, בעל ניסיון בביצוע פריסות מס. ביצוע פריסה ללא תהליך עבודה מסודר אשר בוחן ומבין את הנתונים הכספיים הקודמים ואת הנתונים הכספיים הצפויים להיות יכול בהחלט לגרום לתשלומי מיסים מוגברים.


5 | הכנת טופס 161 ד' (קיבוע זכויות)

בעת הגעה לגיל הזכאות, העובד ימלא טופס 161 ד' לאחר שהביא בחשבון את נתוני סיומי העבודה מעברו והשתמש בנוסחת השילוב או נוסחת הקיזוז, לפי העניין, על מנת לקבל החלטות מיטביות עבורו.

בטופס זה העובד יציין כיצד הוא מעוניין להתנהל עם שארית הפטור שלו לטובת הפחתת המס על כספי פיצויים ו/או היוון תגמולים חייבים ו/או קצבה חייב במס.

טופס זה אומנם בן עמוד אחד, אך חשוב מאין כמותו ובעל היכולת להסב תועלת כלכלית רבה מאוד, אך באותה המידה, באמצעות קבלת החלטות מוטעית, יכול גם לגרום להפסד כלכלי רב. יש להיוועץ עם איש מקצוע בעל ניסיון בנושא זה.


6 | שמירה ותיעוד של כל החומרים

רובנו מכירים שיש התיישנות של 7 שנים, כאשר מול מס הכנסה קיימת התיישנות של עד 32 שנות עבודה רצופות אחורנית למועד הפרישה. התיישנות ארוכה זו נובעת מהטבת מס המגיעה לעובד אשר מחושבת באמצעות נוסחת הקיזוז החדשה. כיום אנו נתקלים בקושי רב באיסוף מסמכים משך זמן כה ארוך אחורנית ולכן אנו ממליצים בחום, לאחר השלמת כל התהליכים מול הגורמים השונים, לבצע בקרה על התהליך, לתעד ולשמור את כל הניירת שהופקה בתהליך סיום העבודה. מומלץ לשמור את כל הניירת בצורה שלא ייגרם לה נזק לאורך שנים רבות ובנוסף לשמור העתק דיגיטלי של המסמכים.

תיעוד זה יעזור מאוד לנותן השרות שלכם ביום בקשת הפטור המיוחל במועד הפרישה.


הערות כלליות שחשוב להכיר

1 | בעת קבלת טופס 161 מומלץ לעיין בו ולבדוק האם כל כספי הפיצויים נרשמו, כולל קופות שיכול להיות ושכחנו מהם מהעבר, גם מעסיקים טועים.

2 | לאחר קבלת כספים מומלץ לבצע התאמה בין הוראות פקיד השומה אל מול אישור ניכוי המס והתשלום שבוצע בפועל. 

3 | סביר להניח שהגשת דוח שנתי בגין שנת הפרישה תניב החזר כספי, יש לבדוק עם איש מקצוע.

4 | פריסת מס לשנים קדימה מחייבת בהגשת דו"ח שנתי על כל שנת פריסה אך יש לבדוק תועלת כלכלית בהגשת דו"חות שנתיים גם בגין פריסות אחורנית.

5 | יש להיעזר באנשי מקצוע בעת טיפול בסיום עבודה! החלטה לא נכונה בשלב זה יכולה לגרום לנזק כלכלי רב בהמשך הדרך.

6 | שלב חובה: יש לשמור תיעוד של כל החומרים לעיון ואולי שימוש עתידי.

מאמרים נוספים לקריאת המשך