אייקון יצירת קשר צור
קשר

 

call-icon

לשירותך תמיד!

אנכנו מזמינים אתכם להשאיר פרטים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בזמן הקרוב





מאמרים מקצועיים

קיבוע זכויות כבר עשיתם?

כל פורש מקבל מהמדינה מתנת פרישה, סכום כסף פטור ממס לכל החיים. נכון להיום, שנת 2019 ניתן לקבל כ-748,000 ₪ פטורים ממס.

קיבוע הזכויות נולד בעת החלת תיקון מס' 190 לפקודת מס הכנסה בשנת 2012, לפיו לכל אדם שהגיע לגיל פרישה יש תקרת פטור שעומדת לרשותו והוא זכאי לנצל אותה במספר דרכים:
1 | פטור על משיכת כספי פיצויים וקבלת מענקי פרישה
2 | פטור משיכת כספים קצבתיים באמצעות היוון קצבה
3 | פטור על קצבת פנסיה חודשית

משנה לשנה סל הפטור גדל ובשנת 2025 נגיע להגדלה האחרונה בה הסל יעמוד על סך של כ-1,022,000 ₪ (במונחי שנת 2019).

במבט חטוף על חיינו, הזוי לראות שהעתיד שלנו נמצא אי שם בתחתית סדר העדיפויות, אנו מכניסים את הרכב למוסך לפחות פעם בשנה על מנת שהרכב ייסע בצורה בטוחה, מבצעים בדיקות בריאותיות כדי לשמור עלינו בריאים, נכנסים מידי פעם להציץ על יתרת העו"ש אך אנו חיים, חיים שלמים, ללא בדיקת הנכסים הפנסיונים שלנו, היכן ההיגיון? הרי אלו הם הכספים שצברנו במשך כל חיינו והם אלו שישמשו אותנו בעת הפנסיה.

צריך לדעת שחשוב מאוד להגיע מוכנים למועד היציאה לפנסיה כאשר בידינו התשובות לכל השאלות הנוגעות לתהליך הפרישה והעתיד הכלכלי שלנו. מה צפויה להיות הקצבה שלנו? כמה מס נשלם עליה? כמה כספים קצבתיים והוניים יש לנו? וכמה מס נשלם במידה ונפדה אותם? על איזה כספים כדאי לנצל את הפטור ממס? אלו שאלות שדורשות עצירה לביצוע בדיקה מקיפה.

סל הפטור שאנו מקבלים בעת הפרישה מהווה הטבת מס משמעותית במיוחד בנקודת זמן רגישה זו. לרוב, במועד הפרישה אנו מקבלים פיצויים, מענקים וסכומי כסף שונים החייבים במס, גם הקצבה העתידית שלנו חייבת במס לכן, בכדי למנוע תשלומי מס גדולים ומיותרים, רצוי לתכנן כיצד לממש את הפטור שעומד לרשותנו. כל שימוש בפטור מתקזז מתקרת הפטור הכוללת שלנו ומשפיע על נטל המס בהמשך חיינו. חשוב לציין, שפטור על כספי פיצויים ניתן לקבל בעת סיום עבודה בכל גיל לכן, אם בעבר קיבלתם פיצויים פטורים ממס, גם הם יקוזזו מסל הפטור שאתם זכאים לו.

את קיבוע הזכויות ניתן לבצע החל מ- "גיל הזכאות"! מרגע קבלת קצבת פנסיה ראשונה ורק לאחר הגיענו לגיל הפרישה עפ"י החוק (נשים- 62, גברים 67). את הקיבוע מבצעים באמצעות טופס 161 ד'- "בקשה לקיבוע זכויות", בו אנו נדרשים להחליט על איזה סכומים אנו מעוניינים להחיל את הפטור ובאיזו דרך נרצה לנצל אותו היום ובעתיד, לכן זה המקום לציין שבתכנון מוקדם ניתן להגיע מוכנים ל"גיל הזכאות" ולשפר את מצבנו הכלכלי והמיסוי.

מומלץ ואף נדרש להתייעץ ולתכנן את ניצול הפטור עם אנשי מקצוע אשר מתמחים בנושא. מרגע הגשת הטופס ההחלטה על מימוש הפטור תלווה אותנו לשארית חיינו ולאחר 90 יום לא ניתן לשנות אותה יותר. הבקשה מתקבעת לנצח ומכאן הגיעה גם הכותרת של טופס 161 ד' - "קיבוע זכויות", כשמו כן הוא.
ההחלטה אומנם גורלית אך בעזרת תכנון נכון ניתן להפיק ערך רב ממימוש קיבוע הזכויות הן מצמצום חבויות מס ומניעתן והן בחסכון מרבי לחיי הפנסיה.

מאמרים נוספים לקריאת המשך